Wednesday, December 17, 2008

perpisahan......



Bukan mudah membuat keputusan untuk perpisahan. Perpisahan adalah penamatan setiap yang bertaut. Kasih, perasaan, perkongsian rasa, sedih, gembira, semuanya akan dikembalikan kepada diri kita sendiri.

Aku terlalu biasa dengan perpisahan. Aku telah pernah menghayati rasa perpisahan. Bagaimana rasanya amat sukar untuk diterangkan. Yang pasti ialah kesayuan dan kesunyian.

Namun jika difikirkan kembali, perpisahan itulah jalan yang terbaik untuk
sama- sama menyelesaikan masalah jiwa kita. Bagi aku sebenarnya. Kemungkinan juga bagi pasangan kita.

Aku tidak percaya kepada meneruskankan perhubungan semata- mata kerana anak- anak. Itu adalah alasan utama pasangan yang tidak mahu berpisah dan ianya modal paling besar untuk menghentam bekas pasangan kita.

Jika jiwa kita tidak tenang, bagaimana untuk kita menggembirakan orang lain? Bagaimana hendak kita meneruskan satu perhubungan yang berpura- pura? Namun yang pasti, ramai yang dapat hidup dalam kepuraan. Kira okeylah tu.

Jika perpisahan kita exploitasi secara adil atas dasar membahagiakan anak- anak kita ( jika ada ), janganlah kita kenang peristiwa kita semasa bersama. Lupakan apa yang dah berlaku. Tidak kiralah pengalaman pahit atau manis, suka atau tidak.

Tidakkah perpisahan itu jawapan kepada masalah perkongsian? Jadi setelah berpisah tidak perlulah memikirkan hal kita kerana yang penting itu ialah anak. Maka tugasan terbaru ialah membahagiakan anak tanpa kita ada hubungan.

Tentu bolehkan? Masakan tidak kerana semasa bercinta semuanya indah. Tiada hubungan pun. Cuma beza sekarang ialah tiada hubungan tapi ada anak. Itu saja. Jika tidak ada anak, tentu lebeh mudah.

Itu pendapat aku dalam menilai sebuah perpisahan. Hidup kita tidak lama. Masalah di mana saja. Jika kita melayan masalah emosi kita, maka perjalanan hidup kita akan tersangkut-sangkut. Tidak lancar.

Yang penting kita perlu bersikap adil pada diri dan orang lain. Bagi aku, hidup ini adalah ketentuan. Kita dikurniakan akal fikiran, maka carilah yang terbaik. Kebaikan itu juga ada di mana-mana. Itu pendapat aku....

1 comment:

alwaqtu asasannajjah said...

setiap kjadian mgkn ada hkmhNya.....
perpisahan akn trjadi dismua orang tak kira muda ataupown tua...
kita hrus mnerimanya dgn redha tnpa mengeluh....